Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the jonradio-private-site domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/hoptempco/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the multisite-clone-duplicator domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/hoptempco/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Deprecated: Required parameter $poly_array follows optional parameter $line_number in /home/hoptempco/public_html/wp-content/plugins/wp-ultimate-csv-importer-pro/importExtensions/TermsandTaxonomiesImport.php on line 25

Deprecated: Required parameter $poly_values follows optional parameter $data_array in /home/hoptempco/public_html/wp-content/plugins/wp-ultimate-csv-importer-pro/importExtensions/TermsandTaxonomiesImport.php on line 271
חשיבה יצירתית לילדים והורים - Hope

חשיבה יצירתית לילדים והורים

חיפוש הגדרת צמד המילים חשיבה יצירתית בגוגל מוליד מגוון רחב של תשובות כאשר במרבית המקרים ההגדרות נוגעות במאפייני החשיבה היצירתית כגון היכולת להטיל ספק, לשאול שאלות, לבחון את המובן מאליו, לבדוק את הבלתי אפשרי ואת הלא הגיוני, לחשוב מזווית אחרת, לקפוץ לסוף, להיות מוכן לקבל התערבויות של המקרה, ומעל הכל ניתן לומר באופן כללי- “לא […]

חיפוש הגדרת צמד המילים חשיבה יצירתית בגוגל מוליד מגוון רחב של תשובות כאשר במרבית המקרים ההגדרות נוגעות במאפייני החשיבה היצירתית כגון היכולת להטיל ספק, לשאול שאלות, לבחון את המובן מאליו, לבדוק את הבלתי אפשרי ואת הלא הגיוני, לחשוב מזווית אחרת, לקפוץ לסוף, להיות מוכן לקבל התערבויות של המקרה, ומעל הכל ניתן לומר באופן כללי- “לא להשתמש במילה לא”… ולהשאיר את כל האפשרויות פתוחות.

 

חשיבה יצירתית
עפים עם הדמיון
מאת אייל ברנר, פסיפס

 

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: הילד או הילדה שלכם, תלמידים בבית ספר יסודי, קיבלו משימה בבית הספר לכתיבת עבודה בת 3 עמודים והכנת מודל בנושא מערכת הנשימה. הילדים קיבלו 4 שבועות להגשת המשימה. כשהילדים משתפים אתכם בכך שיש להם משימה שכזו, נותרו שלושה ימים בדיוק לסיום ארבעת השבועות…

 

 

 

קצת פחות חוקים וכללים

 

בטרם נטפל במשימת הכנת מודל מערכת הנשימה נצא למסע קטן בעולם החשיבה היצירתית וננסה להגדיר מהי חשיבה יצירתית והיכן ומתי היא נוכחת בחיינו ובחיי ילדינו. בהתייחס לאנשים יצירתיים ולדרך התפתחותם, מספר אדם גרנט, פרופסור לפסיכולוגיה בבית הספר וורטון למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה, כי במחקר שבדק זאת הסתבר שלהורים של ילדים יצירתיים היו מעט מאוד חוקים בבית (בממוצע פחות מחוק אחד), בעוד שבבתים של ילדים קצת פחות יצירתיים התגלה ממוצע של שישה חוקים הקשורים לזמני הכנת שיעורי, שעות שינה וכדומה. כלומר, פחות מסגרות, פחות כללים ומכאן ריבוי אפשרויות מצד הילדים להרחבת גבולות החשיבה.

הילדים שלנו יהיו טובים מאיתנו

עם המוטו הזה פלוס מינוס אנחנו מסתובבים בעולם כהורים. כל הורה שואף להקנות לילדיו  חינוך מיטבי וערכי. לתוך החינוך אנו יוצקים תפיסות חיים ואמונות ומנסים ללמד אותם כיצד נכון לפעול ולצייד אותם בכלים כדי שיוכלו בבוא העת להיות בוגרים עצמאיים. ואם נחזור לרגע לדוגמה שנתנו למעלה על הגשת עבודות בעוד 4 שבועות, הרי שבמרבית המקרים אנו נדרוש מילדינו לבצע את המשימה עכשיו או בהקדם האפשרי, גם אם אנחנו באופן אישי נוהגים לא אחת במקום העבודה שלנו, להגיש מטלות ומשימות בדקה התשעים.

 

נחזור לבסיס- מהי חשיבה יצירתית

חיפוש הגדרת צמד המילים חשיבה יצירתית בגוגל מוליד מגוון רחב של תשובות כאשר במרבית המקרים ההגדרות נוגעות במאפייני החשיבה היצירתית כגון היכולת להטיל ספק, לשאול שאלות, לבחון את המובן מאליו, לבדוק את הבלתי אפשרי ואת הלא הגיוני, לחשוב מזווית אחרת, לקפוץ לסוף, להיות מוכן לקבל התערבויות של המקרה, ומעל הכל ניתן לומר באופן כללי- “לא להשתמש במילה לא”… ולהשאיר את כל האפשרויות פתוחות.

 

כולנו ללא יוצא מן הכלל, יצירתיים

אנשים רבים מקשרים יצירתיות לאמנים ובכללם ציירים, נגנים, פסלים, שחקנים וכן הלאה, בעוד שבפועל יצירתיות יכולה לבוא לידי ביטוי בכל תחום ואצל כל אדם. במתמטיקה, בישול, תיקון רכב, נגינה, שחמט, ניהול משרד ולמעשה בכל מקצוע, עיסוק ותחביב, תמיד יהיה מקום ליצירתיות. אם כן, פוטנציאל החשיבה היצירתית קיים אצל כולנו, אך היא דורשת פתיחות ומחשבה על מנת להתמודד עם סוגיות כגון הכנת שיעורי, סידור החדר, ניהול זמן וכדומה.


שלושה כלים- איך נהפוך להיות יותר יצירתיים

הטלת ספק- הכלי הראשון המונח כאן לפניכם מבקש מאיתנו לשאול שאלות, מבקש מאיתנו לא לקבל דברים כמובן מאליו ולחשוב פעם נוספת. בכל פעם שאתם שומעים את עצמכם או מישהו אחר אומר משפט כמו “ככה נכון לעשות זאת”, או “ככה כולם עושים” ועוד אי אילו משפטים בכיוון דומה, אמורה להידלק אצלכם נורת אזהרה- “זהירות קיבעון לפנינו”. הטלת ספק, שאילת שאלות וחשיבה על דרכים חלופיות תאפשר לנו ולילדינו בניית רפרטואר עשיר של אפשרויות להתמודדות עם מצבים שונים בחיים.

יצירת ואקום- הכלי השני נוגע ביכולת שלנו לעשות את הדברים קצת אחרת. האגדה האורבנית מספרת על כך שסוכנות החלל האמריקאית נכנסה לפרויקט עתיר משאבים על מנת לפתח כלי כתיבה, כלומר, עט שיכול לכתוב בכל מצב ועל כל משטח כולל בחלל, בירח וביקום כולו… J אותה אגדה מספרת שלטובת אותה משימה הרוסים פשוט לקחו עיפרון…
זהו סיפור חמוד ובין שיש בו משהו אמיתי או לא הוא ממחיש שיטה מצוינת להתמודדות עם אתגרים ומשימות. בבסיס שיטת “יצירת הואקום” עומד הרעיון שאומר שאם יש לנו פתרון מסוים שאינו מספק אותנו אנו פשוט מניחים אותו בצד ומאפשרים לעצמנו לחשוב מחדש. לחשוב אחרת. אם העט לא כותב על הירח אז אין עט. נפתח את הקלמר ונבחן את מה שיש שם או מה שהכי קל להסב כך שיתאים למטרותינו. אלברט איינשטיין אמר פעם ש”אי שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאה אחרת”. על מנת להגיע לתוצאה אחרת אנו מפעילים את טכניקת הוואקום. כלומר, אנחנו לכאורה מוחקים את כל הפתרונות שיש והיו לנו עד כה, מניחים אותם בצד ומקדישים זמן לחשיבה על רעיונות חדשים. הרעיונות הישנים יהוו רשת ביטחון למקרה בו לא נצליח למצוא רעיון חדש.

דחיינות חיובית- הכלי השלישי מבקש לבחון את האפשרות להביט בדחיינות באופן חיובי. בדיאלוג שלי עם ילדיי נהגתי לומר את המשפט הבא: “אני מבקש שתעזוב עכשיו את המחשב (כי תמיד יש ילד שיושב ליד המחשב, תורנות חובה בכל בית…) ותיגש בבקשה להכין את שיעורי הבית”. המשפט המעצבן הזה שלי אף פעם לא זכה לתשובה כמו: “או, טוב שהזכרת לי אבא, אני כבר ניגש להכין את שיעורי הבית”. מוזר, אבל זה לא עבד. לאחר זמן מה החלפתי את המשפט הנ”ל בשאלה הבאה: “חמוד, בעוד כמה זמן אתה קם להכין שיעורי בית?”. להפתעתי המשפט הזה זכה לתשובה כגון: “בעוד 10 דקות”, או מקסימום “בעוד 20 דקות”.הגדלתי לעשות ואמרתי לילדיי שאני מפעיל את השעון המעורר וכשהוא יצלצל הם מתבקשים לגשת לבד ומבלי שאומר דבר ולהכין את שיעורי הבית. לגבי איכות שיעורי הבית נדרשנו לתהליך יצירתי נוסף…, אך בפועל השיטה עבדה ועובדת. לפעמים הדחיה מאפשרת זמן עיבוד לא מודע ואפילו מוכוונות למשימה בשלב בו נתמודד איתה. כל עוד מדובר בדחיה המקובלת על כל הצדדים היא יכולה לשרת את המטרות הכלליות.

ולסיום,ההצעה היישומית שלי היא להשאיר את החשיבה שלנו פתוחה ובכל פעם שמתעוררת בעיה לחשוב על כך שיכולים להיות עוד פתרונות רבים שאינם נראים לעין במבט ראשון, ועם קצת מאמץ נוכל להרחיב עד מאוד את היכולת שלנו להתמודד עם אותו אתגר.


ונסיים עם עשרה משפטים מעניינים על חשיבה יצירתית:

  1. החשיבה הראשונית והאינטואיטיבית של בני אדם היא פתוחה ויצירתית
  2. ילדים חושבים באופן יצירתי כמעט על כל נושא ובעיה
  3. כולנו ללא יוצא מן הכלל אנשים יצירתיים
  4. לרובנו (ואולי לכולנו) יש דפוסי חשיבה קבועים ומקובעים
  5. דפוסי החשיבה אינם מאפשרים לנו לראות דברים ממבט על
  6. למשל, רובנו לא שמנו לב שאין כאן סעיף מספר 3…
  7. כמובן שכולנו הרמנו את הראש כדי לבדוק שאכן אין סעיף 3…
  8. ועכשיו אנחנו קצת מהנהנים וקצת מחייכים
  9. ולמרות זאת, כולנו ללא יוצא מן הכלל אנשים יצירתיים!

תחשבו יצירתי ותהנו, אייל ברנר, פסיפס

אייל ברנר 

אייל ברנר הוא איש חינוך, מרצה ומומחה למיומנויות למידה, מוטיבציה וחשיבה יצירתית.
ממקימי חברת “פסיפס”,
ממחברי הספרים “חמוטל ואלישע עולים לכיתה א'”,”סודות הלמידה” ו”מר מחר”.
בעל ניסיון של עשרות שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, תלמידים, סטודנטים, מורים ומנהלים.
מאמין גדול בלמידה מכישלונות, חובב מושבע של ספרים מכל סוג, משחקי טלפון ושניצל עם צ’יפס של אימא.

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

 


כאשר אנחנו טרודים ברגשות עוצמתיים כמו פחד, חרדה או כעס, טכניקות פשוטות ופעילויות לא מילוליות יכולות לעזור גם לילדים וגם למבוגרים “לצאת מהן””. כדאי לתרגל את הפעילויות הללו עם ילדים קטנים (ולזכור שהן מתאימות גם למבוגרים). אפשר גם לחשוב על דרכים אחרות שבהן ניתן להרגיש רגועים, בטוחים ונינוחים.

לִנְשׁוֹם
שימת לב לנשימה שלנו עוזרת לנו להתמקד בפעולה הנוכחית, וניתן לעשות זאת בכל זמן ובכל מקום. קחו שלוש נשימות עמוקות – פנימה דרך האף והחוצה דרך הפה – והרגישו את הבטן עולה ויורדת. להזיז את הגוף. לפעמים הרגשות שלנו גדולים מכדי לבטאם במילים. הזמינו את הילדים לתת ביטוי לרגשותיהם בעזרת הגוף שלהם. הם יכולים לקפוץ , לטפס לגובה , להתקפל לצורת כדור, לרוץ מהר או לרקוד לצלילי שיר שמח.

ציירו את הרגשות
ילדים יכולים לבטא את רגשותיהם באמצעות אמנות. אפשר להציע להם לצייר את מה שגרם להם להרגיש עצובים או כעוסים , או שמחים, או לחקור את התחושה עצמה (“איזה צבע יש לעצב שלך?” “איזו צורה היא?”). שאלות אלו יכולות לעזור לילדים ללמוד על הרגשות שלהם ולהרגיש בנוח לדבר עליהם.

לנהל יומן
הציעו לילדים מחברת משלהם. הם יכולים לכתוב או לצייר בה כל דבר – מה קרה במהלך היום, סיפור מומצא, שיר – פעולת הכתיבה יכולה לעזור להם לסדר את מחשבותיהם ולהפנים מידע חדש. אם הילדים עדיין לא יודעים לכתוב בעצמם, הם יכולים לספר לכם את מחשבותיהם, ואתם יכולים לרשום אותן עבורם.

חפץ אהוב
להתכרבל עם חפץ מנחם כמו שמיכה, פריט לבוש עם הצבע האהוב עליהם או בובה, יכול לתת לילדים תחושת ביטחון.

למאמרים נוספים מרחוב סומסום לחצו כאן
כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ

כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ


ילדים לומדים באופן טבעי כל הזמן ובזמנים מאתגרים, למידה יכולה להיות מקור לנחמה, שמחה ואפילו תקווה. היכולת של ילדים ללמוד קיימת גם כאשר נסיבות החיים משתנות. מיומנויות שהם רוכשים יכולות להעלות את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות, להזכיר להם שיש להם כל כך הרבה מה לתת ואת היכולת לתרום ולעזור לזולת. בנוסף, שיתוף בני משפחה או חברים במה שלמדו יכול להוות נושא לשיחות ולחזק מערכות יחסים.

כמבוגרים בחייהם, אתם יכולים לעזור לילדיכם לפתח אהבה ללמידה על ידי עידוד הסקרנות ויכולות הדיבור וההקשבה שלהם. להלן רעיונות שמומלץ ליישם:

שאלה ותהיה
כאשר אנו מעודדים ילדים לגשת בסקרנות לכל יום (או לכל מצב חדש) אנו עוזרים להם גם לבנות את החוסן הפנימי שלהם. הזמינו ילדים להתבונן בעולם הסובב אותם כמו מדענים על ידי שאילת שאלות: מי? מה? איפה? מתי? למה? אֵיך?

עודדו אותם לשאול שאלות, ושיידעו שלא תמיד יש תשובה לכל שאלה.. להבין דברים יחד יכול להיות חלק מהנה מהתהליך.

להתבונן וללמוד
לילדים ישהזדמנויות רבות ללמוד במהלך היום. אפשר להפנות את תשומת ליבם לאותיות, מספרים, צבעים וצורות ולעודד אותם להצביע עליהם.

להרפות ולשתף
הרגעים השקטים לפני השינה הם רגעים נהדרים להרהר במה שהילדים חוו במהלך היום. שוחחו ביניכם: מה הפתיע אתכם? מה היה חדש או מעניין?

ואז, לפני שמכבים את האור , אפשר לומר את המילים האלו ביחד או לחוד:
למרות שדברים רבים השתנו ויכולים להשתנות, אני נשאר אני, ואני יכול ללמוד דברים חדשים.
אני לומד, ואף אחד לא יכול לקחת את זה ממני.

למאמרים נוספים מרחוב סומסום לחצו כאן

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

 


בתקופות קשות ובמצבי לחץ, ילדים עשוים להרגיש כאילו עולמם התהפך. ביותר ממובן אחד זה בדיוק מה שקרה. כמבוגרים בחייהם אתם יכולים לעזור לילדים להרגיש רגועים יותר. במצבים מלחיצים, כמו בזמן אזעקה או בזמן השהות יחד במרחב המוגן, תחילה יש לוודא שכולם נוכחים ובטוחים.

לאחר מכן, כדאי להתמקד בהרגעת הגוף. התרגילים הבאים יכולים לסייע:
קחו נשימה עמוקה. שאפו דרך האף ונשפו החוצה מהפה, לאט, שלוש עד חמש פעמים.
ספרו עד חמש. לספור היא פעולה שיכולה לעזור לילדים (ולמבוגרים) להסיט את הפוקוס מהלחץ. סופרים לאט ביחד. ילדים גדולים יותר יכולים לספור עד 10 או 15 או אפילו לספור לאחור.
כיווץ ושחרור. לעודד ילדים לכווץ ולשחרר איברים שונים בגופם. הם יכולים לאגרף את כפות הידיים ולשחרר אותן ( ולחזור על הפעולה). (אפשר גם להרים את הכתפיים לכיוון האוזניים ואז למשוך אותן מטה ואחורה, לעמידה זקופה ולחזור על הפעולות).

כשהגוף שלנו רגוע או כשהמצב פחות לחוץ אנחנו יכולים לספק ביטחון. חשוב להסביר לילדים שזה בסדר להרגיש רגשות שונים ומגוונים. ושהם תמיד יכולים לדבר עם הורה או מבוגר קרוב אחר על כל מה שהם חושבים ומרגישים.

אמירה “גם אני מפחד.ת/ דואג.ת לפעמים” יכולה לעזור להם להרגיש מובנים ולהרגיע אותם שהם לא לבד.
אפשר גם להזכיר לילדים שהם בטוחים ומוגנים: ” אני יודע.ת שזה קשה ומפחיד אבל אני כאן איתך, ואנחנו נעבור את זה ביחד”. לא תמיד צריך להציע נחמה ותמיכה במילים: תחזיקו ידיים ותתחבקו כמה שיותר.
כדאי להיצמד לשגרה ולמוכר. תמיד אפשר לחפש נחמה במוכר. בחירה לפחות בפעולה יומיומית פשוטה אחת שילדים יכולים לצפות לה, כמו לשיר את אותו שיר ערש בלילה יכולה להחזיר להם את תחושת השליטה.

אם ילדים נראים מוטרדים או שהם מתקשים להשלים משימות יומיומיות זה עשוי לעזור להם לשמוע משהו כמו, “בואו נגיד שאנחנו שמים את הדאגה על המדף בזמן שאנחנו לדוגמא קוראים סיפור לפני השינה”.
הנחת הדאגה או הפחד בצד יכולה לתת לילדים זמן להירגע ולהנות ממשהו שהם אוהבים.

לטפח ביטחון עצמי
תקופה של חוסר ודאות עלולה לגרום לילדים להרגיש חוסר ביטחון גם לגבי עצמם. אתם יכולים לעזור לילדים להיזכר ולשמו בדברים שמייחדים אותם. ערכו יחד עם ילדכם רשימה של משפטים חיוביים. הציעו להם לבחור משפט אחד ולחזור עליו לאורך כל היום. הם עשויים לומר:
אני יכול.ה להתמודד עם דברים שקשה לי
אני לומד.ת וגדל.ה כל יום.
אני אמיצ.ה .
אני יכול.ה להכיר חברים חדשים.
אני אדיב.ה לאחרים.
אני מביא.ה שמחה.
כשדברים משתנים, אני יכול.ה להיות גמיש.ה.
אני מועיל.ה.
אני לא לבד.
אני טוב.ה ב _____.

למאמרים נוספים מרחוב סומסום 

זיהוי וניהול מתחים אצל הילדים

זיהוי וניהול מתחים אצל הילדים

ילדים יכולים להרגיש לחץ בדיוק כמו מבוגרים, אבל לא תמיד יכולים לבטא זאת במילים. מתח אצל ילדים יכול להתבטא בכאבי ראש, כאבי בטן, התנהגות לא אופיינית, היצמדות פיזית, או פחד להישאר לבד.

אנחנו יכולים לעזור לילדים למצוא את המילים לרגשותיהם, ליצור קצת תחושת שגרה ולעשות פעילויות ביחד, כמו ציור או משחק, כדי לעזור להם להירגע.

לתת לילדים לבחור בעצמם את הפעילות יכול גם לעזור לתת להם תחושת שליטה.

למאמרים נוספים מרחוב סומסום לחצו כאן

ספיישל לומדים עם אותיות עם הופ

ספיישל לומדים עם אותיות עם הופ