Deprecated: Required parameter $poly_array follows optional parameter $line_number in /home/hoptempco/public_html/wp-content/plugins/wp-ultimate-csv-importer-pro/importExtensions/TermsandTaxonomiesImport.php on line 25

Deprecated: Required parameter $poly_values follows optional parameter $data_array in /home/hoptempco/public_html/wp-content/plugins/wp-ultimate-csv-importer-pro/importExtensions/TermsandTaxonomiesImport.php on line 271
ילדים עצמאים - Hope

ילדים עצמאים

ילדים עצמאים מכירים את השלב הזה סביב גיל שנתיים, שהילד לומד את צמד המילים “אני לבד!” וחוזר עליו בכל הזדמנות, מאה פעם ביום? אלה לא רק מילים. זה השלב שבו הוא מגלה שהוא ואמא זה לא יחידה אחת, שאני יכול להתרחק ולעשות דברים בעצמי, שיש לי יכולות ומסוגלויות ושאני יכול לבד! “אני לבד! כדי שנוכל […]

ילדים עצמאים

מכירים את השלב הזה סביב גיל שנתיים, שהילד לומד את צמד המילים “אני לבד!” וחוזר עליו בכל הזדמנות, מאה פעם ביום? אלה לא רק מילים. זה השלב שבו הוא מגלה שהוא ואמא זה לא יחידה אחת, שאני יכול להתרחק ולעשות דברים בעצמי, שיש לי יכולות ומסוגלויות ושאני יכול לבד!



“אני לבד!

כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו יותר אחריות על התארגנות הבוקר שלהם. איך עושים את זה?

רוני לנגרמן זיו – מדריכת הורים, מכון אדלר

הורים רבים מתלוננים שהילדים שלהם אינם עצמאים ואינם לוקחים אחריות על שלבי התארגנות הבוקר שלהם – אם אלה ילדי הגן שכבר יכולים, למשל, ללכת לשירותים לבד, להתלבש בעצמם, לנעול סנדלים, לקחת את התיק לגן ולחגור את חגורת הבטיחות ברכב, ואם אלה ילדי בית הספר שיכולים להתעורר לבד, להתארגן ולסדר מערכת, ואולי אפילו, חלילה, להכין לעצמם את הכריך. אז למה אנחנו ממשיכים לעשות עבורם את כל הדברים האלה?

מכירים את השלב הזה סביב גיל שנתיים, שהילד לומד את צמד המילים “אני לבד!” וחוזר עליו בכל הזדמנות, מאה פעם ביום? אלה לא רק מילים. זה השלב שבו הוא מגלה שהוא ואמא זה לא יחידה אחת, שאני יכול להתרחק ולעשות דברים בעצמי, שיש לי יכולות ומסוגלויות ושאני יכול לבד!

ומה אנחנו עושים בדרך כלל, כתגובה אוטומטית לאינדיבידואציה המתפרצת פתאום של הפעוט שלנו? פעמים רבות – בין אם מחוסר אמונה שלנו שהם כבר יכולים (“נו באמת, הוא עוד קטן”), ובין אם מחוסר זמן, חוסר סבלנות, ורצון שלנו לתקתק דברים – אנחנו אומרים: “אני אעזור לך, חמודי”, “עוד קצת כשתגדל, עכשיו אמא תעשה” – ועושים עבורם. ועושים ועושים. בעיקר בבוקר כשאנחנו ממהרים.

כשאנחנו עושים בשבילם עוד ועוד, אנחנו למעשה גורמים לשלוש תגובות שרשרת:

הראשונה, מונעים מהם לפתח יכולות, ללמוד על עצמם את המסוגלות שלהם, ולפתח תחושת אחריות; השנייה, כתוצאה מכך: מקטינים את האמונה שלהם בעצמם, את הביטחון העצמי והערך העצמי שלהם. הם מאמינים שרק מישהו גדול (אמא, אבא, גננת) יכול – ושהם קטנים ולא יכולים. והאמונה הזו תשתרש.

ודבר שלישי: אנחנו מגדלים ילדים מפונקים. כשבגיל עשר או חמש עשרה נתפלא שהם לא מסדרים לעצמם מערכת, לא מתעוררים לבד בבוקר, לא מנהלים לעצמם את לוח המבחנים ולא יודעים להכין כריך – יהיו הרבה מריבות סביב הנושאים האלה. אך האמת היא שהם לא אשמים. התלות בנו והפינוק התחילו בגיל הרבה יותר צעיר. הגיל שבו התפקיד ההורי שלנו התבסס על לעשות בשבילם, ועל הערך ההורי שלנו: כי אם אני לא עושה עבור הילד שלי, אולי אני לא ממלא את תפקידי?

לא משנה אם הילדים שלכם בני שנה, שנתיים, חמש או עשר, ואפילו יותר – אני אופטימית ומאמינה שאפשר אחרת. שבכל נקודת זמן אפשר לעצור את האוטומט הזה ולכוון מסלול מחדש. לא פשוט, אבל אפשרי. איך עושים את זה? עושים עצירה למחשבה ועונים לעצמנו על שתי שאלות:

איזה ילד אני רוצה לגדל?

תודו שבמירוץ החיים אנחנו לא עוצרים הרבה לחשוב איזה ילד אני רוצה לגדל. אני מזמינה אתכם לקחת כמה דקות לענות על השאלה הזו. אם התשובה שלכם היא – ילד מאושר, תשאלו את עצמכם: מיהו ילד מאושר? ללא ספק, לא הילד הזה שקונים לו וקונים לו בלי הפסקה. ילד מאושר הוא ילד שמתפקד היטב בכל מעגלי החיים. ילד שמעריך את עצמו ויודע את יכולותיו. ילד שיודע להתמודד ולפתור בעיות בעצמו. בקיצור, ילד עצמאי ואחראי. ילד עצמאי ואחראי לא קם בבוקר בגיל 18. ילד עצמאי ואחראי מגדלים מגיל אפס.

איזו אחריות אני יכול להעביר לילד שלי?

וגם: איזו אחריות אני זולל לילד שלי? מה אני מסדר עבורו? מתי אני אומר “כשתגדל תוכל”, “בוא, אני אעשה בשבילך”?

כשבבוקר אנחנו ממהרים – אז אנחנו מלבישים, מצחצחים, נועלים, לוקחים, חוגרים חגורת בטיחות. עושים בשבילם באופן קבוע דברים שהם יכולים לעשות בעצמם. אולי נצליח לקום חמש דקות מוקדם יותר, כדי לאפשר לילד להתאמן בפעילות בוקר אחת בכל פעם? פעם סנדלים, פעם מכנסיים, פעם שיניים… עד שלאט לאט הוא ירכוש את כל המיומנויות.

ותגידו, איפה בגיל שש, כשהוא כבר יכול לדבר בטלפון בעצמו, אני עדיין קובע לו עם חברים? וכשילד הציק לו, האם אני מתקשר להורים של הילד במקום לתת לילד שלי כלים להתמודד בעצמו עם מצבים חברתיים? או האם מתקשר למורה שנתנה לו ציון נמוך מדי לדעתי, או לדרוש שתעביר אותו מקום? מדוע הוא לא יכול לבקש זאת בעצמו, ומה הוא לומד מזה שיש תמיד “הורה הליקופטר” שחג סביבו?

שוב, לא משנה בן כמה הילד, יש דברים שהוא יכול לעשות בעצמו. אם זה תינוק שאני מביא לו את המוצץ בכל פעם שהוא בוכה – אעודד אותו להגיע למוצץ בעצמו, אם זה פעוט שיכול לזרוק את הטיטול שלו לפח אחרי שמחליפים לו, ואם זה ילד שכשיוצאים לגן יכול לקחת את התיק שלו על הגב, במקום שאני אסחוב ארבעה תיקים של שלושה ילדים פלוס התיק שלי, כי ככה הם התרגלו.

והכי חשוב: הצטיידו במלאי של עידוד

קודם כל המון עידוד לעצמנו, על הרצון לשנות את הדרך האוטומטית והקלה, ואפשר לומר גם הפופולרית יותר, של פשוט לעשות בשבילם. השינוי לא פשוט ועלינו להצטייד בעידוד עצמי וזוגי או בעידוד של איש מקצוע בכך שלטווח הארוך הרווחים עצומים: נגדל ילדים עצמאיים. המון אמונה בדרך!

ושנית, חשוב לא פחות: המון עידוד לילדים. גם אם הם שופכים, מפילים, שוכחים, מפשלים – אנחנו לא רק מתלהבים מתוצאה רצויה (“איזה יופי שעשית לבד!”), אלא גם – ובעיקר – מעודדים על הדרך, אפילו אם התוצאה לא יצאה כמו שרצינו (“ראיתי שהתאמצת, ראיתי שניסית, שרצית לעשות לבד”).

חופש גדול, כשכולנו קצת יותר רגועים ולוח הזמנים משוחרר יותר, הוא זמן מצוין להתאמן על מיומנויות חדשות ולהטמיע אותן לפני שנכנסים למסגרת החדשה. לא לחכות ל-1 בספטמבר כדי ללמד ילד להתארגן לבד, להתעורר לבד עם שעון מעורר, לסדר תיק או להכין כריך. זה הזמן. בהצלחה!

חשוב להיות קשובים לילד במיוחד בתקופת המעברים לעודד ולחזק: בתקופת ההסתגלות הראשונית הילד צריך הכלה, הקשבה ועידוד, אפילו יותר מהרגיל. יתכן והוא יחזור הביתה מוצף מכל החויות שעבר שלא תהיה לו יכולת לשתף באותו הרגע, המתינו בסבלנות ובלי לחץ לזמן נוח (כמו בזמן האוכל או ההרדמות). פנו את עצמכם להקשיב לו והביטו בעיניו, שקפו לו את הדברים שאמר. לפעמים די בהקשבה ואין צורך במתן עצות או תחקור.

כדאי להיות עירניים לשינוים חריגים בתפקוד (שינה, אכילה, התנהגות) שעלולים להעיד על קושי רב מהרגיל. אם ילדכם מתמיד בסירוב ללכת לגן או להפרד, במשך תקופה שהנה מעבר למקובל, כדאי לבדוק והתייעץ מה הגורמים לכך. בנסיבות מסוימות יתכן ויש מקום לשקול מחדש את מידת התאמת הגן או הבשלות של הילד.

סך הכל זכרו, אם ילדכם ביצע את המעבר (למשל מגן לגן או לכיתה א’), סביר שהוא בשל ומוכן למעבר ודרישותיו. לכן השתדלו להעביר לו מסר מעצים ומחזק כי יש לו את כל הכלים והוא מסוגל לעמוד באתגרים העומדים בפניו. תנו לו דוגמאות ממעברים שהצליח להתמודד איתם בעבר (“למרות שהיה לך קשה הצלחת להיגמל מהמוצץ..”. “זוכר שכשעברת גן היו לך ימים לא קלים ובכית, ובכל זאת נשארת כמו בוגר והתמודדת..”). הילד שיכולותיו מתאימות, יחווה הצלחות והדבר יחזק את בטחונו ואמונתו בעצמו.

זכרו כי על מנת לצלוח את האתגר חשוב שאנו כהורים נאמין כי כל שינוי מביא איתו גם הבטחה והזדמנות לגדול ולצמוח, ונסמוך על ילדנו שהוא מוכן ויכול לעמוד באתגר.

ילד שירגיש בטחון, אומץ לנסות, אופטימיות ואמונה בעצמו לא יחשוש משינויים ומעברים וידע להסתגל אליהם, היום וגם בעתיד.

רוני זיו

מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מנחת קבוצות, מנחת צוותי הוראה ומאמנת אישית למבוגרים ומתבגרים, עיתונאית ותיקה בתחום ההורות, יוצרת לוחות התארגנות לפיתוח עצמאות. נשואה ואימא לשלושה בנים ומאמינה כי הורים מאושרים מגדלים ילדים מאושרים.

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

 


כאשר אנחנו טרודים ברגשות עוצמתיים כמו פחד, חרדה או כעס, טכניקות פשוטות ופעילויות לא מילוליות יכולות לעזור גם לילדים וגם למבוגרים “לצאת מהן””. כדאי לתרגל את הפעילויות הללו עם ילדים קטנים (ולזכור שהן מתאימות גם למבוגרים). אפשר גם לחשוב על דרכים אחרות שבהן ניתן להרגיש רגועים, בטוחים ונינוחים.

לִנְשׁוֹם
שימת לב לנשימה שלנו עוזרת לנו להתמקד בפעולה הנוכחית, וניתן לעשות זאת בכל זמן ובכל מקום. קחו שלוש נשימות עמוקות – פנימה דרך האף והחוצה דרך הפה – והרגישו את הבטן עולה ויורדת. להזיז את הגוף. לפעמים הרגשות שלנו גדולים מכדי לבטאם במילים. הזמינו את הילדים לתת ביטוי לרגשותיהם בעזרת הגוף שלהם. הם יכולים לקפוץ , לטפס לגובה , להתקפל לצורת כדור, לרוץ מהר או לרקוד לצלילי שיר שמח.

ציירו את הרגשות
ילדים יכולים לבטא את רגשותיהם באמצעות אמנות. אפשר להציע להם לצייר את מה שגרם להם להרגיש עצובים או כעוסים , או שמחים, או לחקור את התחושה עצמה (“איזה צבע יש לעצב שלך?” “איזו צורה היא?”). שאלות אלו יכולות לעזור לילדים ללמוד על הרגשות שלהם ולהרגיש בנוח לדבר עליהם.

לנהל יומן
הציעו לילדים מחברת משלהם. הם יכולים לכתוב או לצייר בה כל דבר – מה קרה במהלך היום, סיפור מומצא, שיר – פעולת הכתיבה יכולה לעזור להם לסדר את מחשבותיהם ולהפנים מידע חדש. אם הילדים עדיין לא יודעים לכתוב בעצמם, הם יכולים לספר לכם את מחשבותיהם, ואתם יכולים לרשום אותן עבורם.

חפץ אהוב
להתכרבל עם חפץ מנחם כמו שמיכה, פריט לבוש עם הצבע האהוב עליהם או בובה, יכול לתת לילדים תחושת ביטחון.

למאמרים נוספים מרחוב סומסום לחצו כאן
כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ

כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ


ילדים לומדים באופן טבעי כל הזמן ובזמנים מאתגרים, למידה יכולה להיות מקור לנחמה, שמחה ואפילו תקווה. היכולת של ילדים ללמוד קיימת גם כאשר נסיבות החיים משתנות. מיומנויות שהם רוכשים יכולות להעלות את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות, להזכיר להם שיש להם כל כך הרבה מה לתת ואת היכולת לתרום ולעזור לזולת. בנוסף, שיתוף בני משפחה או חברים במה שלמדו יכול להוות נושא לשיחות ולחזק מערכות יחסים.

כמבוגרים בחייהם, אתם יכולים לעזור לילדיכם לפתח אהבה ללמידה על ידי עידוד הסקרנות ויכולות הדיבור וההקשבה שלהם. להלן רעיונות שמומלץ ליישם:

שאלה ותהיה
כאשר אנו מעודדים ילדים לגשת בסקרנות לכל יום (או לכל מצב חדש) אנו עוזרים להם גם לבנות את החוסן הפנימי שלהם. הזמינו ילדים להתבונן בעולם הסובב אותם כמו מדענים על ידי שאילת שאלות: מי? מה? איפה? מתי? למה? אֵיך?

עודדו אותם לשאול שאלות, ושיידעו שלא תמיד יש תשובה לכל שאלה.. להבין דברים יחד יכול להיות חלק מהנה מהתהליך.

להתבונן וללמוד
לילדים ישהזדמנויות רבות ללמוד במהלך היום. אפשר להפנות את תשומת ליבם לאותיות, מספרים, צבעים וצורות ולעודד אותם להצביע עליהם.

להרפות ולשתף
הרגעים השקטים לפני השינה הם רגעים נהדרים להרהר במה שהילדים חוו במהלך היום. שוחחו ביניכם: מה הפתיע אתכם? מה היה חדש או מעניין?

ואז, לפני שמכבים את האור , אפשר לומר את המילים האלו ביחד או לחוד:
למרות שדברים רבים השתנו ויכולים להשתנות, אני נשאר אני, ואני יכול ללמוד דברים חדשים.
אני לומד, ואף אחד לא יכול לקחת את זה ממני.

למאמרים נוספים מרחוב סומסום לחצו כאן

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

 


בתקופות קשות ובמצבי לחץ, ילדים עשוים להרגיש כאילו עולמם התהפך. ביותר ממובן אחד זה בדיוק מה שקרה. כמבוגרים בחייהם אתם יכולים לעזור לילדים להרגיש רגועים יותר. במצבים מלחיצים, כמו בזמן אזעקה או בזמן השהות יחד במרחב המוגן, תחילה יש לוודא שכולם נוכחים ובטוחים.

לאחר מכן, כדאי להתמקד בהרגעת הגוף. התרגילים הבאים יכולים לסייע:
קחו נשימה עמוקה. שאפו דרך האף ונשפו החוצה מהפה, לאט, שלוש עד חמש פעמים.
ספרו עד חמש. לספור היא פעולה שיכולה לעזור לילדים (ולמבוגרים) להסיט את הפוקוס מהלחץ. סופרים לאט ביחד. ילדים גדולים יותר יכולים לספור עד 10 או 15 או אפילו לספור לאחור.
כיווץ ושחרור. לעודד ילדים לכווץ ולשחרר איברים שונים בגופם. הם יכולים לאגרף את כפות הידיים ולשחרר אותן ( ולחזור על הפעולה). (אפשר גם להרים את הכתפיים לכיוון האוזניים ואז למשוך אותן מטה ואחורה, לעמידה זקופה ולחזור על הפעולות).

כשהגוף שלנו רגוע או כשהמצב פחות לחוץ אנחנו יכולים לספק ביטחון. חשוב להסביר לילדים שזה בסדר להרגיש רגשות שונים ומגוונים. ושהם תמיד יכולים לדבר עם הורה או מבוגר קרוב אחר על כל מה שהם חושבים ומרגישים.

אמירה “גם אני מפחד.ת/ דואג.ת לפעמים” יכולה לעזור להם להרגיש מובנים ולהרגיע אותם שהם לא לבד.
אפשר גם להזכיר לילדים שהם בטוחים ומוגנים: ” אני יודע.ת שזה קשה ומפחיד אבל אני כאן איתך, ואנחנו נעבור את זה ביחד”. לא תמיד צריך להציע נחמה ותמיכה במילים: תחזיקו ידיים ותתחבקו כמה שיותר.
כדאי להיצמד לשגרה ולמוכר. תמיד אפשר לחפש נחמה במוכר. בחירה לפחות בפעולה יומיומית פשוטה אחת שילדים יכולים לצפות לה, כמו לשיר את אותו שיר ערש בלילה יכולה להחזיר להם את תחושת השליטה.

אם ילדים נראים מוטרדים או שהם מתקשים להשלים משימות יומיומיות זה עשוי לעזור להם לשמוע משהו כמו, “בואו נגיד שאנחנו שמים את הדאגה על המדף בזמן שאנחנו לדוגמא קוראים סיפור לפני השינה”.
הנחת הדאגה או הפחד בצד יכולה לתת לילדים זמן להירגע ולהנות ממשהו שהם אוהבים.

לטפח ביטחון עצמי
תקופה של חוסר ודאות עלולה לגרום לילדים להרגיש חוסר ביטחון גם לגבי עצמם. אתם יכולים לעזור לילדים להיזכר ולשמו בדברים שמייחדים אותם. ערכו יחד עם ילדכם רשימה של משפטים חיוביים. הציעו להם לבחור משפט אחד ולחזור עליו לאורך כל היום. הם עשויים לומר:
אני יכול.ה להתמודד עם דברים שקשה לי
אני לומד.ת וגדל.ה כל יום.
אני אמיצ.ה .
אני יכול.ה להכיר חברים חדשים.
אני אדיב.ה לאחרים.
אני מביא.ה שמחה.
כשדברים משתנים, אני יכול.ה להיות גמיש.ה.
אני מועיל.ה.
אני לא לבד.
אני טוב.ה ב _____.

למאמרים נוספים מרחוב סומסום 

זיהוי וניהול מתחים אצל הילדים

זיהוי וניהול מתחים אצל הילדים

ילדים יכולים להרגיש לחץ בדיוק כמו מבוגרים, אבל לא תמיד יכולים לבטא זאת במילים. מתח אצל ילדים יכול להתבטא בכאבי ראש, כאבי בטן, התנהגות לא אופיינית, היצמדות פיזית, או פחד להישאר לבד.

אנחנו יכולים לעזור לילדים למצוא את המילים לרגשותיהם, ליצור קצת תחושת שגרה ולעשות פעילויות ביחד, כמו ציור או משחק, כדי לעזור להם להירגע.

לתת לילדים לבחור בעצמם את הפעילות יכול גם לעזור לתת להם תחושת שליטה.

למאמרים נוספים מרחוב סומסום לחצו כאן

ספיישל לומדים עם אותיות עם הופ

ספיישל לומדים עם אותיות עם הופ